HOME 공모분야 참여방법 수상작 공지사항 작품접수 및 확인
Hyundai IQ-10

입력

Seoul, one of the world’s 10th largest cities is now one of the 5th most densest cities in the world with its 10million people of population in 605.28㎢ of space. In addition to that, the percentage of single house hold is rapidly increasing. These facts are telling us that traditional form of transportation which always moves around with unnecessary space for 4~5 passengers and luggage is no longer practical for the life style of Seoul. People in the market will demand more for the transportation that can carry him or herself with small luggage safely in such packed streets in Seoul safely, and I anticipated that demand for Narrow Track Vehicle (NTV) which is a form of transportation that is in between unpractical cars and unsafe motor cycle will hugely increase. For these reasons, I suggest Hyundai IQ-10 as a solution from Hyundai brand for that segment. A lot of global car makers are suggesting different concepts for Narrow Track Vehicle segment in these days, but it’s hard to find innovation except for the fact that these are smaller in size because they all are still using the traditional steering system. As I was in agony to provide a solution for this problem, I focused on steering system of wheelchair and it gave me a solution that can replace traditional steering system for this segment. Wheelchair is consisted with two big main wheels which convey the power and make direction by giving different amount of speed to each wheels and two support wheels which support the body and follow the direction that is made by main wheel. These elements allow the user of wheelchair to move freely in a narrow and small space efficiently and even turn 360 degree in one spot. Hyundai IQ-10, the concept I suggest adopts the steering system of wheel chair, by installing electric hub motors on each main wheel so that it can give each main wheels a different amount of speed. This allows it to imitate the move of wheel chair, maximizing maneuverability in small space with ability to turn 360 degree in one spot which makes it much more innovational than any other NTVs from other brands. For the exterior design, I used the form pearl inside of sea shell as an inspiration, which sea shell represent hard shell of protection and pearl represents precious inside(passenger) so I could give a protective and safe feelings visually for the passengers and the viewers. The sensual surface and line, also an innovatively easy steering system Hyundai IQ-10 provides will be a really good strategy to appeal to young women buyers which takes a huge part in NTV and EV market.



대한민국의 수도인 서울의 인구수는 대략 천만명에 면적은 대략 605.28㎢ 이다. 이것은 미국의 대표적인 도시 LA 면적 대비 인구 밀집도의 3배 이상이 되는 수치이다. 게다가 현재 서울의 1인 가구수 또한 급속도로 늘고 있다. 그 사실들은 사람들이 필요하던 필요하지 않던 4~5명을 태울 공간과 짐칸이 항상 함께 움직여야 하는 현재의 자동차 형태는 더 이상 실용적이지 못하다는 것을 말해준다. 사람들은 자신과 간단한 짐만을 안전하게 이동 시킬 수 있는 형태의 운송수단을 요구할 것 이고, 그 사실들을 토대로 나는 미래의 EV시장은 실용적이지 못한 자동차와, 안전하지 못한 모터사이클의 중간형태인 Narrow Track Vehicle(NTV, 1~2인용 좁은 폭의 운송수단)의 수요가 크게 늘 것 이라고 예상했다. 나는 Hyundai IQ-10을 그 세그먼트의 솔루션으로써 제안한다. 현재에도 이미 많은 자동차 브랜드가 Narrow Track Vehicle컨셉을 많이 내놓았지만, 모두 현재 존재하는 자동차나 모터사이클의 전통적인 주행방식을 가지고 있어 실질적으로는 자동차보다 크기가 작다는 것 이외에는 자동차보다 특별히 혁신적인 점을 찾기가 힘들다. 이 문제점에 솔루션을 제안하기 위해 고민하던 나는 휠체어의 주행방식에 집중을 하게 되었다. 휠체어는 큰 중심바퀴 2개와 보조바퀴 2개로 이루어 져 있으며, 휠체어 이용자는 각 중심바퀴 속도에 차이를 주어서 방향을 조절하고, 만약 각 바퀴를 서로 반대 방향으로 돌린다면 휠체어는 제 자리에서 360도 회전이 가능하게 된다. 내가 제안하는 Hyundai IQ-10 또한 중심바퀴 2개와 보조바퀴 2개를 적용하고, 각 중심바퀴에 서로 분리된 전기 모터를 설치해서, 각 모터가 각 바퀴를 제어할 수 있도록 디자인하여서 휠체어의 주행방식을 모방 할 수 있게 하였다. INFINITY QE-10은 휠체어의 주행방식을 적용시켜 한 공간에서 360도 회전이 가능하여, 공간활용성과 좁은 공간 에서의 기동성을 극대화 시켜 다른 Narrow Track Vehicle들과 차별을 두었다. 또한 외관디자인은 조개가 진주를 품고 있는 형태를 inspiration으로 사용하여, 단단한 조개 껍질이 그 안에 타고 있는 소중한 존재(승객)을 감싸고 있는 형태를 구현하여 승객으로 하여금 안전한 느낌이 들 수 있도록 하였다. 그 형태가 주는 관능적인 표면과 라인, 그리고 360도 회전가능으로 혁신적으로 쉬워진 주행방식은 EV시장에 존재하는 젊은 여성들에게 어필하기 아주 좋은 전략이 될 것 이다.

Gold Secletion

kaid (사)한국산업디자이너협회 mailto pinup@pinup.or.kr